Een webshop kan een waardevolle toevoeging voor je bedrijf zijn om een aantal redenen. Klanten weten de weg wel te vinden naar je fysieke onderneming, maar door online verkoop maak je het nog makkelijker en aantrekkelijker. Omdat mensen steeds vaker via de digitale weg bedient willen worden bereik je ook potentiële nieuwe klanten. Wanneer je het goed aanpakt is het dus een win-win situatie. Maar een webshop opzetten doe je niet zomaar. We geven je een aantal tips hoe je het beste een webshop kunt starten die een toegevoegde waarde heeft.
Een goede domeinnaam kiezen
Het eerste waar je over na moet denken is de domeinnaam. Verkoop je bijvoorbeeld hoofdzakelijk jassen dan is het goed om dit in de domeinnaam terug te laten komen. Is jouw fysieke winkel gevestigd in Almere en wijd en zijd bekend? Dan kun je kiezen voor jassenwinkelalmere. Let ook op de schrijfwijze van een domeinnaam. Dubbele tekens, een meervoudsvorm, koppeltekens, cijfers en afkortingen komen de vindbaarheid van jouw webshop niet ten goede. En let ook op een correcte spelling. Wil je een internationaal bereik? Gebruik dan de extensie .com. Wanneer je alleen de Nederlandse markt wilt bedienen is .nl als domeinnaam extensie voldoende.
Een smaakvol en uitnodigend design
Zorg voor een smaakvol en uitnodigend design van de webshop. Alhoewel de inhoud het allerbelangrijkste is wil het oog natuurlijk ook wat. Schreeuwerige koppen, opvallende kleuren en heel veel afbeeldingen zorgen ervoor dat bezoekers al snel afhaken. Omdat men steeds vaker via de telefoon op zoek is moet de webshop mobiel-vriendelijk zijn. Ook snelheid en gebruikersgemak is iets waar je rekening mee moet houden. Men wil met een paar kliks de informatie vinden waar ze naar op zoek zijn en niet ellenlang rond blijven surfen op de site. Dat is voor veel mensen een reden om een andere webshop te bezoeken.
Laat zien waar je voor staat
Laat in de webshop zien wie je bent. Voeg een kopje ‘over ons’ toe waarin je wat meer vertelt over jezelf en het bedrijf. Mensen willen graag een vertrouwd gevoel krijgen en dat kun je doen door er een persoonlijke touch aan toe te voegen. Maak ook duidelijk dat de webshop een uitbreiding is van een goed draaiende, fysieke onderneming. Ook kun je meer vertellen over je klantenbestand. Is dit alleen de particuliere markt, de zakelijke of beide? Heb je, om een voorbeeld te noemen, een bedrijf dat relatiegeschenken verkoopt, zoals Bedrukken.nl? Dan is het, behalve voor particulieren, ook een interessante onderneming voor andere bedrijven. Bijvoorbeeld omdat geborduurde bedrijfsmutsen tot de mogelijkheden behoren.
Aan de slag
Is de webshop klaar? Geef, voordat het online gaat, hier ruchtbaarheid aan. Via social media maar ook aan de klanten die je fysieke onderneming bezoeken. Geef een extra korting bij de eerste aankopen die men online doet of stuur een klein presentje mee als bedankje. Een groot voordeel is dat een webwinkel 24 uur per dag, 7 dagen in de week geopend is. En je kunt een onbeperkt aanbod aanbieden, veel meer dan in een fysiek bedrijf. Een webwinkel als aanvulling op je onderneming is een goed extra verkoopkanaal.