Websites zonder zorgen!

Bel 072 - 220.13.27

Instellen emailaccount

Het op de juiste wijze instellen van een mailclient op uw computer of mobiele toestel kan een lastig klusje zijn. Omdat het te ver zou gaan voor elk toestel een aparte handleiding online te zetten, hebben we de meest gangbare voor u in beeld gebracht.

Afwijkende modellen hanteren wellicht een iets andere volgorde, de instellingen op zich blijven echter altijd hetzelfde.
Wij adviseren u gebruik te maken van het IMAP-protocol.

Inkomende mailserver

mail . uw-domeinnaam . nl
(uw-domeinnaam vervangen)
Gebruikersnaam: uw emailadres
Wachtwoord: uw wachtwoord
Poort: 110

Uitgaande mailserver

mail . uw-domeinnaam . nl
(uw-domeinnaam vervangen)
Gebruikersnaam: uw emailadres
Wachtwoord: uw wachtwoord
Poort: 26

Instellen iPhone

Instellingen:

  • Open de ‘Instellingen-app’ op uw iPhone
  • Ga naar ‘E-mail, contacten, agenda’s

iphone-1

Account toevoegen:

  • Kies voor ‘Voeg account toe’

iphone-2

Account type selecteren:

  • Klik op ‘Anders’
  • Klik op ‘Voeg mailaccount toe’

iphone-3

E-mail account instellen:

Geef nu de volgende gegevens op voor het nieuwe account:

  • Naam: uw naam
  • Email: uw emailadres
  • Wachtwoord: uw wachtwoord
  • Beschrijving: omschrijving van het nieuwe account, welke in uw overzicht komt te staan
  • Klik op ‘Volgende’

iphone-4

E-mail account type:

  • Kies voor ‘IMAP’
  • Uw naam, email en beschrijving worden automatisch ingevuld
  • Scroll naar beneden voor de instellingen van inkomende post

iphone-5

Server inkomende post:

  • Hostnaam: mail.uw-domeinnaam.nl
  • Gebruikersnaam: dit is gelijk aan uw emailadres, dus bijv. [email protected]
  • Wachtwoord: het wachtwoord dat u heeft aangemaakt in cPanel, of dat u is verstrekt
  • Scroll naar beneden voor de instellingen van de inkomende post

iphone-6

Server uitgaande post:

  • Hostnaam: mail.uw-domeinnaam.nl
  • Gebruikersnaam: dit is gelijk aan uw emailadres, dus bijv. [email protected]
  • Wachtwoord: het wachtwoord dat u heeft aangemaakt in cPanel, of dat u is verstrekt
  • Klik op ‘Volgende’

iphone-7

Serveridentiteit:

U krijgt de melding ‘Serveridentiteit niet gecontroleerd’

  • Klik op ‘Ga door’

iphone-8

Uw email account is aangemaakt:

  • Schakel notities uit
  • Klik op ‘Bewaar’

Uw e-mail account is aangemaakt en u kunt aan de slag.
Veel plezier!

iphone-9

Instellen iMac

Instellingen:

  • Open Apple Mail
  • Klik op ‘Mail > Voorkeuren’

MacStap-1

Account toevoegen:

Het onderstaande venster is nu in beeld verschenen (de ingevulde velden kunnen bij u leeg zijn).

  • Klik op de knop ‘Accounts’
  • Klik op het plus-teken linksonder in beeld

MacStap-2

E-mail account instellen:

In het nieuwe venster dat geopend wordt dient u uw gegevens in te vullen…

  • ‘Volledige naam’: hier vult u de naam in die straks als afzender te zien zal zijn
  • ‘Emailadres’: hier vult u uw emailadres in
  • ‘Wachtwoord’: het wachtwoord zoals u dat verstrekt is

Indien alle velden zijn ingevuld klikt u op ‘Ga door’

MacStap-3

Server inkomende post:

Hier moet de juiste inkomende mailserver worden ingesteld:

  • ‘Type account’: kies hier voor POP of IMAP (afhankelijk van uw wensen)
  • ‘Beschrijving’: vul hier de naam in zoals die in uw mailprogramma zichtbaar zal worden
  • ‘Server’: vul hier mail.voorbeeld.nl in, waarbij u ‘voorbeeld’ vervangt door uw eigen domeinnaam
  • ‘Gebruikersnaam: dit is gelijk aan uw emailadres, dus bijvoorbeeld [email protected]
  • ‘Wachtwoord’: het wachtwoord zoals wij u dat verstrekt hebben.

Indien alle velden zijn ingevuld klikt u op ‘Ga door’

(De verbinding met de mailserver zal nu worden gecontroleerd. U krijgt een foutmelding te zien indien u offline bent of er een instelling niet goed staat.)

MacStap-4

Server uitgaande post:

Ook de uitgaande mailserver moet worden ingesteld.

  • ‘Beschrijving’: vul hier de naam in zoals die in uw mailprogramma zichtbaar zal worden
  • ‘Server uitgaande post’: vul hier mail.voorbeeld.nl in, waarbij u ‘voorbeeld’ vervangt door uw eigen domeinnaam
  • ‘Gebruik alleen deze server’: deze optie hoeft u niet aan te vinken
  • ‘Gebruik identiteitscontrole’: deze optie aanvinken
  • ‘Gebruikersnaam: dit is gelijk aan uw emailadres, dus bijvoorbeeld [email protected]
  • ‘Wachtwoord’: het wachtwoord zoals wij u dat verstrekt hebben

Indien alle velden zijn ingevuld klikt u op ‘Ga door’.

MacStap-5

Accountoverzicht:

  • Controleer nu de ingevulde gegevens
  • Bevestig de instellingen met ‘Maak aan’ of wijzig een onderdeel door te kiezen voor ‘Ga terug’
  • Zet een vinkje bij ‘Gebruik account online’

MacStap-6en9

Instelling aanpassen:

U bent bijna klaar met het instellen van uw mailprogramma. Nog een paar kleine wijzigingen moeten worden doorgevoerd.

  • Klik boven in de werkbalk op de knop ‘Accounts’
  • Selecteer aan de linkerzijde uw nieuw aangemaakte account
  • Kies nu bij ‘Server uitgaande post’ voor ‘Wijzig SMTP-serverlijst…’.

MacStap-7

Serverpoort wijzigen:

Het onderstaande venster is zichtbaar geworden.

  • Selecteer het vakje bij ‘Gebruik aangepaste poort’ en vul de waarde ‘26’ in
  • Bij identiteitscontrole selecteert u ‘Wachtwoord’
  • Vul ten slotte uw gebruikersnaam en wachtwoord in (zoals ook in de vorige stappen)

Als alles ingevoerd is klikt u op ‘OK’ en gaat naar de volgende stap.

MacStap-8

Controleer alle instellingen:

  • Pas deze aan (indien nodig) door te kiezen voor ‘Ga terug’.
  • Indien u alles op de juiste wijze heeft ingevoerd kiest u voor ‘Maak aan’.

Uw e-mail account is aangemaakt en u kunt aan de slag.
Veel plezier!

MacStap-6en9

Instellen PC

Open Microsoft Outlook en klik op Tools > Account Settings…

stap1

E-Mailaccounts

  • Selecteer het tabblad Email en klik op New…

stap2

Auto Account Setup

  • Selecteer de optie ‘Manually configure server settings or additional server types’
  • Klik op next

stap3

Choose E-mail Service

  • Selecteer de optie Internet E-mail
  • Klik op Next

stap4

E-mail account type:

  • Vul alle velden in naar onderstaand voorbeeld
  • Vervang “voorbeeld.nl” in het voorbeeld hieronder door uw eigen domeinnaam (zonder www)

stap5

Server inkomende post:

  • Klik op ‘More Settings’ (‘Meer instellingen’) om de poortnummers te wijzigen onder het tabje “Geavanceerd”
  • Voor inkomende mail is het poortnummer 110
  • Voor de uitgaande mail is het poortnummer 26
  • Klik na het wijzigen op OK

stap6

  • Ga daarna naar het tabje ‘Server voor uitgaande mail’ en vink hier ‘Voor de server voor uitgaande e-mail (SMTP) is verifivicatie vereist’ aan
  • Selecteer daaronder de optie ‘Dezelfde instellingen gebruiken als voor inkomende e-mail’
  • Klik vervolgens op OK

stap7

U komt daarna weer terug op het vorige scherm.

  • Klik op Next

stap8

Klik op ‘Finish’.

Uw e-mail account is aangemaakt en u kunt aan de slag.
Veel plezier!

stap9