
Websites zonder zorgen!
Bel 06 - 512.844.67
Instellen emailaccount
Het op de juiste wijze instellen van een mailclient op uw computer of mobiele toestel kan een lastig klusje zijn. Omdat het te ver zou gaan voor elk toestel een aparte handleiding online te zetten, hebben we de meest gangbare voor u in beeld gebracht.
Afwijkende modellen hanteren wellicht een iets andere volgorde, de instellingen op zich blijven echter altijd hetzelfde.
Wij adviseren u gebruik te maken van het IMAP-protocol.
Inkomende mailserver
mail . uw-domeinnaam . nl
(uw-domeinnaam vervangen)
Gebruikersnaam: uw emailadres
Wachtwoord: uw wachtwoord
Poort: 110
Uitgaande mailserver
mail . uw-domeinnaam . nl
(uw-domeinnaam vervangen)
Gebruikersnaam: uw emailadres
Wachtwoord: uw wachtwoord
Poort: 26
Instellen iPhone
E-mail account instellen:
Geef nu de volgende gegevens op voor het nieuwe account:
- Naam: uw naam
- Email: uw emailadres
- Wachtwoord: uw wachtwoord
- Beschrijving: omschrijving van het nieuwe account, welke in uw overzicht komt te staan
- Klik op ‘Volgende’
E-mail account type:
- Kies voor ‘IMAP’
- Uw naam, email en beschrijving worden automatisch ingevuld
- Scroll naar beneden voor de instellingen van inkomende post
Server inkomende post:
- Hostnaam: mail.uw-domeinnaam.nl
- Gebruikersnaam: dit is gelijk aan uw emailadres, dus bijv. [email protected]
- Wachtwoord: het wachtwoord dat u heeft aangemaakt in cPanel, of dat u is verstrekt
- Scroll naar beneden voor de instellingen van de inkomende post
Server uitgaande post:
- Hostnaam: mail.uw-domeinnaam.nl
- Gebruikersnaam: dit is gelijk aan uw emailadres, dus bijv. [email protected]
- Wachtwoord: het wachtwoord dat u heeft aangemaakt in cPanel, of dat u is verstrekt
- Klik op ‘Volgende’
Instellen iMac
Account toevoegen:
Het onderstaande venster is nu in beeld verschenen (de ingevulde velden kunnen bij u leeg zijn).
- Klik op de knop ‘Accounts’
- Klik op het plus-teken linksonder in beeld
E-mail account instellen:
In het nieuwe venster dat geopend wordt dient u uw gegevens in te vullen…
- ‘Volledige naam’: hier vult u de naam in die straks als afzender te zien zal zijn
- ‘Emailadres’: hier vult u uw emailadres in
- ‘Wachtwoord’: het wachtwoord zoals u dat verstrekt is
Indien alle velden zijn ingevuld klikt u op ‘Ga door’
Server inkomende post:
Hier moet de juiste inkomende mailserver worden ingesteld:
- ‘Type account’: kies hier voor POP of IMAP (afhankelijk van uw wensen)
- ‘Beschrijving’: vul hier de naam in zoals die in uw mailprogramma zichtbaar zal worden
- ‘Server’: vul hier mail.voorbeeld.nl in, waarbij u ‘voorbeeld’ vervangt door uw eigen domeinnaam
- ‘Gebruikersnaam: dit is gelijk aan uw emailadres, dus bijvoorbeeld [email protected]
- ‘Wachtwoord’: het wachtwoord zoals wij u dat verstrekt hebben.
Indien alle velden zijn ingevuld klikt u op ‘Ga door’
(De verbinding met de mailserver zal nu worden gecontroleerd. U krijgt een foutmelding te zien indien u offline bent of er een instelling niet goed staat.)
Server uitgaande post:
Ook de uitgaande mailserver moet worden ingesteld.
- ‘Beschrijving’: vul hier de naam in zoals die in uw mailprogramma zichtbaar zal worden
- ‘Server uitgaande post’: vul hier mail.voorbeeld.nl in, waarbij u ‘voorbeeld’ vervangt door uw eigen domeinnaam
- ‘Gebruik alleen deze server’: deze optie hoeft u niet aan te vinken
- ‘Gebruik identiteitscontrole’: deze optie aanvinken
- ‘Gebruikersnaam: dit is gelijk aan uw emailadres, dus bijvoorbeeld [email protected]
- ‘Wachtwoord’: het wachtwoord zoals wij u dat verstrekt hebben
Indien alle velden zijn ingevuld klikt u op ‘Ga door’.
Accountoverzicht:
- Controleer nu de ingevulde gegevens
- Bevestig de instellingen met ‘Maak aan’ of wijzig een onderdeel door te kiezen voor ‘Ga terug’
- Zet een vinkje bij ‘Gebruik account online’
Instelling aanpassen:
U bent bijna klaar met het instellen van uw mailprogramma. Nog een paar kleine wijzigingen moeten worden doorgevoerd.
- Klik boven in de werkbalk op de knop ‘Accounts’
- Selecteer aan de linkerzijde uw nieuw aangemaakte account
- Kies nu bij ‘Server uitgaande post’ voor ‘Wijzig SMTP-serverlijst…’.
Serverpoort wijzigen:
Het onderstaande venster is zichtbaar geworden.
- Selecteer het vakje bij ‘Gebruik aangepaste poort’ en vul de waarde ‘26’ in
- Bij identiteitscontrole selecteert u ‘Wachtwoord’
- Vul ten slotte uw gebruikersnaam en wachtwoord in (zoals ook in de vorige stappen)
Als alles ingevoerd is klikt u op ‘OK’ en gaat naar de volgende stap.
Instellen PC
Auto Account Setup
- Selecteer de optie ‘Manually configure server settings or additional server types’
- Klik op next
E-mail account type:
- Vul alle velden in naar onderstaand voorbeeld
- Vervang “voorbeeld.nl” in het voorbeeld hieronder door uw eigen domeinnaam (zonder www)
Server inkomende post:
- Klik op ‘More Settings’ (‘Meer instellingen’) om de poortnummers te wijzigen onder het tabje “Geavanceerd”
- Voor inkomende mail is het poortnummer 110
- Voor de uitgaande mail is het poortnummer 26
- Klik na het wijzigen op OK
- Ga daarna naar het tabje ‘Server voor uitgaande mail’ en vink hier ‘Voor de server voor uitgaande e-mail (SMTP) is verifivicatie vereist’ aan
- Selecteer daaronder de optie ‘Dezelfde instellingen gebruiken als voor inkomende e-mail’
- Klik vervolgens op OK